seriály
The Acolyte

Star Wars: The Acolyte - Recenze prvních 2 epizod: Čeká nás velký zvrat

Mohl by být Leslye Headland The Acolyte potřebný tím, co mnozí považují za náboženství?

Zatímco 'Filoniverse' se na několika frontách připravuje na svůj vlastní Endgame s The Mandalorian & Grogu filmem, další Star Wars projekty se konečně dostávají do popředí, aby si udělaly jméno. Když jsem byl onehdy na premiéře The Acolyte v Callao Cinema v Madridu, přemýšlel jsem, jestli by nápad Leslye Headland byl závanem čerstvého vzduchu, který slibuje, a zejména, jak moc by to bylo schopno říct, kdyby každá epizoda byla jen půl hodiny dlouhá. Po zhlédnutí prvních dvou epizod mohu na některé z těchto otázek odpovědět a položit další.

The Acolyte

Nejvychvalovanější věcí na seriálu je, že je primárně o záhadné sériové vraždě. A že se odehrává v době High Republic, století před The Phantom Menace. A že to prý bude o něco temnější, a to jak z hlediska tématu vraždy, tak z hlediska vzniku temné stránky Force.

Nebudu zde rozebírat události těchto epizod, ale musím se podělit o svůj hlavní dojem: The Acolyte musí držet své karty blízko, aby mě ke konci sezóny opravdu překvapil. Říkám to proto, že i když to začíná tajemně, velká část záhady je vyřešena nebo rozředěna již v těchto prvních dvou dějstvích, takže si představuji, že je to hra na zavádění, aby mě později překvapila. Vlastně, pokud jste nečetli žádnou ze sérií, doporučuji pokračovat takto, protože záhada, kterou se snaží vyvolat hned od začátku, je vykuchána již v samotné synopsi.

V každém případě si někdo objednal sérii vražd mezi nejvyššími hodnostmi Jedi Order a je na samotné Order, s Lee Jung-jae Mistrem slunce u kormidla z osobních důvodů, aby provedl vyšetřovací práci v nejčistším stylu CSI. Kdo a jak z prvních dvou vražd je vyřešen zdánlivě okamžitě, takže nejzajímavější pro tuto chvíli bude zjistit proč. To je skutečná intrika této série: Jediové udělali něco velmi špatného, když byl hlavní hrdina dítě, a skutečná zvědavost spočívá v odhalení, co se tehdy stalo a jak tyto činy zastavily vše, co v té době renomovaný Order představoval.

The Acolyte

Líbí se mi tempo vyprávění, zejména v první epizodě, a kontrast mezi rolemi různých postav. Mistryně Indara (Carrie-Anne Moss) mi připadá až příliš "Trinity se světelným mečem", i když to je přesně to, co showrunner a režisér těchto dvou epizod chtěl, ale v jednu chvíli jsem si pomyslel "pokud udělá kop škorpionem, zvednu se a odejdu". To znamená, že dává dobrý příklad své síly a více stylu bojových umění.

Mým favoritem je však padawan Jecki Lon v podání Dafne Keen, velmi mladá učednice, která je stejně mazaná jako moudrá, někde mezi mladší Ahsokou z The Clone Wars a Omega z The Bad Batch, ale se svým vlastním šarmem a přesnějšími postřehy. Navíc vždy ví, jak zkrotit Yorda Fandara v podání Charlieho Barnetta, svého bohatého, pravidly posedlého parťáka Jediho, který začíná jako klaun, ale rychle pracuje i se smyslem pro humor tohoto seriálu (přiznávám: zahihňala jsem se při tom "kdo to je?").

Ve skutečnosti se v těchto dvou epizodách herecké obsazení začíná opravdu dobře scházet, v čele s chameleonskou Amandlou Stenberg, která podle všeho musela hrát velkou roli při řešení svého dvojího výkonu a vyjít z toho na vrcholu. Uvidíme, jak budou epizody pokračovat.

Další poznámka, kterou nám začátek The Acolyte zanechává, je, že je dobře udělaný. Není to další Obi-Wan Kenobi případ, alespoň prozatím. Scenérie, záběry, osvětlení, choreografie a dokonce i poněkud repetitivní hudba, která je také vypůjčena z The Matrix v každém souboji, jsou přesvědčivé ve svých omezenějších měřítkách. Samozřejmě trpí i v širších měřítkách, zejména na Coruscantu, který je trochu moc CGI.

The Acolyte

Seriál se také od začátku snaží ukazovat nové nebo odlišné věci, i když někdy poněkud zvláštním způsobem. Za necelou hodinu stihne procestovat planety jako Ueda, Olega, Brendok nebo Khofar a ukázat (téměř) dosud neviděné komparzisty, jako je práce mekneka nebo wookie-jediho Kelnacca. Mám dojem, že některé z nich budou působit jako pastiš. V tomto stylu zločinu se nyní používá také určitá zvláštní technologie, i když některé přístroje se opět zdají být modernější než ty, které byly k dispozici o sto let později, což je typický časový paradox v tomto vesmíru.

A co temná strana? Disney slibuje drsnější a dospělejší zápletku, zatímco Headland dodává, že bude mít pořádnou dávku vášně a lásky. Z toho všeho jsme viděli jen málo. Je pravda, že se koneckonců jedná o vraždy a že zjevení, která Oša vidí ve tmě, vyvolávají zlou krev, ale zatím, kromě časového, a tedy sociokulturního a politického skoku, není nic, co by nebylo vidět v některých dílčích zápletkách The Clone Wars.

To mě přivádí k velké otázce: bude tato záhadná vražda dostatečně zajímavá sama o sobě vzhledem ke svému kompaktnímu formátu, nebo se bude spoléhat na širší Star Wars tradici? A pokud ano, uvidíme Darth Plagueis the Wise jednat se smrtí, nebo dokonce Yodu? Bude to "žrát" zbytek, jak se to někdy děje ve Filoniverse?

V každém případě to ve mně zanechalo dobrou chuť v ústech a touhu po dalším, zejména po těch osvěžujících dotekech. Pokud to skončí spíše jako "detektivka v ruské panence" než drahý samostatný oblouk The Clone Wars a pokud se mu podaří ten velký zvrat, Force bude s The Acolyte.

The AcolyteThe Acolyte
08 Gamereactor Czech Republic
8 / 10