Furiosa: A Mad Max Saga

Furiosa: A Mad Max Saga

George Miller přináší další geniální tah, který možná není na stejné úrovni jako legendární Fury Road, ale přesto zaujme ve všech parametrech.

Mad Max: Fury Road si budu pamatovat po celá desetiletí, tím jsem si docela jistý. Ano, jiné filmové vesmíry okupovaly kolektivní povědomí populární kultury ve větší míře, ale překvapivý, hlasitý a plně zformovaný akční epos George Millera zůstává v paměti ostrý jako břitva jako tak jedinečný, tak odlišný a tak naprosto zamilovaný sám do sebe. Fury Road zařadil rychlost, šlápl na plyn a bylo mu jedno, jestli rozumíte mytologii, postavám nebo širšímu světu, bylo to příliš zaneprázdněno tím, že je samo sebou.

Možná je to zřejmé, ale Fury Road je jedním z mých absolutně nejoblíbenějších filmů, takže právě u diváků, jako jsem já, Miller pravděpodobně nachází své nejtěžší bitvy. Protože proč je třeba Fury Road rozšiřovat, kontextualizovat a vysvětlovat? Proč potřebujeme vidět, odkud postava Furiosy pochází, když je její oblouk tak dokonale realizován v Fury Road ? Proč zasahovat do mistrovského díla?

To všechno jsou relevantní otázky, ale po zhlédnutí Furiosy všechny ustoupily do pozadí, protože ve skutečnosti nezáleží na tom, jaký vztah má Furiosa kFury Road filmu nebo jaká je skutečná motivace filmu. Důležité je jen to, že se jedná o jeden z nejlepších filmů roku a že Miller opět dokazuje, že ví, co dělá. Furiosa je heavy metal a napínavé vyprávění, je to akční trhák, drama postav a parodie zároveň. A všechno to funguje. Neustále.

Furiosa: A Mad Max Saga

Furiosa vypráví příběh stejnojmenné postavy Fury Road, kdy je jako malá holčička unesena z odlehlé zelené oázy uprostřed jinak radioaktivní a pusté Wasteland a skončí v rukou vyšinutého, teatrálního a zlomyslného Dementa, kterého hraje Chris Hemsworth. Odtud se film dotýká toho, jak Dementus zpochybňuje Immortana Joea, jak se Furiosa staví do pozice Imperator a jak plánuje nakonec tomu všemu uniknout, útěk, který slavně připravuje půdu pro události Fury Road. Oba filmy od sebe dělí několik desetiletí, ale jak se scény odvíjejí, stávají se neoddělitelně propojenými jako jeden soudržný příběh. Je jemná, když je potřeba, a nikdy nám nedá více odpovědí, než potřebujeme. Lhostejná expozice je pro Millera a scenáristu Nicka Lathourise neznámá, a přestože Hemsworth dostává spoustu času na plátně, téměř každá postava je ztlumená a film, stejně jako Fury Road, se více zajímá o to, aby ukázal, jak se události odvíjejí, než aby přeexponoval publikum neobratnými výměnami názorů.

Anya Taylor-Joy se ve filmu objevuje poměrně pozdě, zhruba v polovině, ale je fascinující pokaždé, když se objeví na plátně. A i když má v celém filmu jen asi 40 replik, je to řeč těla, situační fyzika a kompozice scén, které jí dodávají výraz, a ona to zvládá - vždycky. Nakonec je to však Hemsworth, kdo na sebe strhává většinu pozornosti, a přestože jeho role hraničí se sebeparodováním ve špatném slova smyslu, je jako mírně vyšinutý Dementus tak sebevědomý, že v tomto světě, když už v ničem jiném, je nekonečně uvěřitelný a realistický. Zbytek ansámblu podává po všech stránkách silné výkony. Tom Burke je fantastický jako pretorian Jack a řada Fury Road postav se vrací prostřednictvím stejných herců, jako je Rictus Erectus Nathana Jonese a Organický mechanik Anguse Sampsona. Svět Mad Max je podivný, bizarní a úžasně jedinečný a každá postava neustále kráčí po tenké hranici mezi brutálním a komickým. Bohužel chybí pouze Hugh Keays-Byrne jako Immortan Joe, který zemřel v roce 2020. Jeho přítomnost udělala jeho verzi Immortana ještě děsivější a je škoda, že se tato esence zde znovu neprojeví.

Furiosa: A Mad Max Saga

Jedná se o fantastický příběh, který více než ospravedlňuje svou stopáž téměř dvě a půl hodiny, oživenou velkolepými hereckými výkony a pulzujícím, energickým rytmem díky skvělé hudbě Junkie XL. Navíc se jedná o jeden z nejvýraznějších, nejokázalejších a nejúplnějších vizuálních zážitků, a to i přes mírně otravný nárůst CG animace. To je opravdu drobná výtka, protože mnoho kulis má stále analogový, hmatový rozměr, ale v určitých scénách můžete cítit počítačově generovanou, plastickou kvalitu a dokonce jsou zde některé animace, které působí rozhodně nerealisticky a "vznášející", chcete-li.

Ale to je opravdu všechno, protože Furiosa je geniální tah, který dokazuje, že Miller dokonale chápe vesmír Mad Max a vytváří podnětné, odlišné akce, které promlouvají přímo k mozku a srdci. Dostává to nejlepší ze svých herců, ze své scénografie, ze svého soundtracku a ze svého světa a tento film, jak mnozí Warboys říkají znovu a znovu, by měl být připomínán.

09 Gamereactor Czech Republic
9 / 10